Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva

#1002 - Vasútállomások: Szajol

2025. május 22. - Ashes & Frost

Szajol vasútállomás, a 100, 120 és 130 MÁV vonalak egyik állomása.

A bejegyzés trackback címe:

https://ikonikuskepek.blog.hu/api/trackback/id/tr6318865008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.06.01. 10:04:10

Volt itt egy nagyon súlyos baleset még az előző évezredben. Gugi segít megkeresni, de az okairól írtam egy általános ismeretterjesztő anyagot, aminek a végére beillesztettem a vonatkozó video-anyagot is:
vasutrol-barkinek.blog.hu/2024/02/23/a_kiterok_rejtelmes_vilaga_iv

Ashes & Frost 2025.06.01. 10:29:02

@Pályamágus, a sínész: Köszi, elolvasom! Igen, híres-hírhedt eset a Szajoli.

Ashes & Frost 2025.06.01. 21:17:09

Elképesztő lehetett. Ilyenkor azért beüt a valóság, hogy milyen elképesztő felelősséggel járó munka a vasútnál dolgozni.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.06.01. 22:19:58

@Ashes & Frost: Lassan megint lesznek hasonlók. Már megkezdődött a Keletinél a siklással, de azt elkenték. Olyan alkatrészre fogták a dolgot, ami a baleset miatt sérült meg, és nem az oka volt. A valódi ok az elégtelen létszámú fizikai munkás, akik nélkül nem lehet a szükséges karbantartásokat elvégezni. Talán ezt érdemes lenne elolvasnod:
vasutrol-barkinek.blog.hu/2025/03/07/palyafenntartasi_nagysagrendek

Ashes & Frost 2025.06.02. 08:32:41

@Pályamágus, a sínész:

Elolvastam az imént, kösz a hivatkozást.
Igen, hát azt lehet tudni hogy se pénz, sem ember nincs karbantartani, ebben valóban kódolva van egy újabb nagyobb vasúti baleset lehetősége.
Mondjuk a '90-es évek, 2000-es évek elejének elhanyagoltsága aztán tényleg a csúcs volt, én úgy tapasztaltam, talán a legleromlottabb állapotok akkoriban voltak. Legendásak az ekkoriban 15-20-25km/h-val döcögő Bz-k a vidéki mellékvonalakon, stb.
2010 után javulás állt be, de volt is honnan javulni.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.06.02. 13:54:55

@Ashes & Frost: Ennél sajnos kétségbeejtőbb a helyzet. Elvileg nincs pénz, de a pályafenntartás melegedőinek egy részét nem a vasút mellett amúgy is kivágandó fával fűtik, hanem gázzal. A fát vagy ledarálva, vagy csak úgy otthagyják elrohadni.
A kisgépeket nem helyben javítják számla ellenében, hanem keretszerződés keretében többszáz km távolságban és hónapokig tart.
Az ócska betonaljakról valaki kitalálta, hogy veszélyes hulladék, és azóta ezerszám áll hegyekben, mert eladni így nem lehet. Vevő lenne rá, de nem adjuk. Kb. olyan veszélyes a környezetre, mint bármelyik nagyobbacska kő, mert akkor van cserélve, ha már kirohadt belőle a fabetét, de van sok, amelyikben már eleve nem is volt.
A vegyszeres gyomirtást kora ősszel végzik, mert addigra sikerül rá szerződést kötni, így viszont nincs értelme, csupán el van számolva.
A régebbi irodák gázzal fűtött helyiségeinek ablakai mellet kimegy a meleg.
Vannak olyan peronok, ahol évek óta nem áll meg a vonat, de a térvilágítás minden éjjelre bekapcsol. Senki sem tudja, hogy hol lehet kikapcsolni, vagy kinek a feladata, szóval marad.
Még órákon át tudnám sorolni, de minek. Volna itt pénz, csak nem kellene kiszórni az ablakon. Persze akkor is lennének hiányosságok, de azért nem ennyi.

Ashes & Frost 2025.06.02. 15:10:56

@Pályamágus, a sínész: Ja, hát pénz az csak arra van, amire az állam akarja hogy legyen rá. :) Nem látok bele, de azért gondolom hogy a 2004-2021 közötti időszak vasúti fejlesztései, beruházásai nagyon jelentős részben az uniós pénzekből voltak, ennek hiányában pedig az van, amit a Lázár János összefirkált papírfecnijein találunk.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.06.02. 17:06:11

@Ashes & Frost: Belülről ez másként látszik. Ami a Lázárt illeti, nos ő politikus. Ennek megfelelően szakmailag kb külső szemlélője a dolgoknak, és azt próbálja intézni, amit egy laikus általában lát a dolgokról. Új pályaberuházás, mozdonyvásárlás, bérlés, motorvonatbeszerzés, utasWC, ilyesmi.

Ezzel szemben van a MÁV vezetése, akiknek elvileg a cég szakmai érdekeit kellene képviselni, mégis rendszerint épp az ellenkezőjét teszik, mint amit józan ész szerint tenni kellene. Úgy jöhetett létre ez a helyzet, hogy már nem sok piactól viszonylag független állami cég van, tehát a bármire is alkalmatlan ambíciózus fazonoknak már nincs annyi lehetőségük az állam kitartottjaként lébecolni, mint a módszerváltás előtt. A sok felkészületlen naplopó pedig elfojtja a megalapozott, releváns véleményeket.

Fenntebb olyan példákat hoztam, amik bárki számára érthetőek, de még sokkal több van olyan, aminek az abszurditása kellő szakmai ismeretek nélkül nem érthető. Monty Python kaliberű dolgokra gondolj, nem valamiféle bonyolult összefüggésekre, amiket félre lehet érteni egy tízórás tárgyalás végén. Néha megkérdőjeleződik, hogy ismerik-e a relációs jeleket, a matematikai alapműveletekről nem is beszélve.

Nemrég hallottam egy esetről, amikor betűsablonokat igényeltek a különféle kültéri mázolt szolgálati szövegek felújításához. Gondolná az ember, hogy nem nagy ügy. Volt is kép a készletről, láthatóan meg is felelt volna, de mire megérkezett tortadekorációs lapocskák lettek belőle, mert azt volt olcsóbb beszerezni. De mondok ennél abszurdabbat is. A blogomon majd később fogom tárgyalni a pályahibákat, de most elöljárójában: Ha egy vasúti pálya nincs megszabályozva rendszeres időközönként, akkor az aljak közepénél is megtömörödik az ágyazat, aminek aljtörés a következménye. Itt pályától függően 6-10 évre gondolj. Nem végezzük el, mert spórolunk a saját gépünk üzemeltetésén. Az eredmény tömeges aljtörés, állomásközönként több száz(!) betonalj törése és repedése, majd nem gondolnád, de tömeges aljcsere után szabályozni kell. Igaz hogy két évvel később, de többszöröse költséggel.
Nos ilyen dolgokat nem tud a Lázár, ezért nem is tesz ellene semmit. A szakmai vezetésnek kellene tudnia, ha értenének ahhoz, amit irányítanak. Legalábbis remélem, hogy erről van szó, mert ha értenek hozzá, és ennek ellenére végzik a dolgukat úgy ahogy, akkor az még súlyosabb problémára utalna. Például azt kellene feltételeznem, hogy az értelmetlenül generált gyalázatos körülményeket a választópolgárok számára úgy lehessen prezentálni, mintha az nem az elégtelen szakmai intézkedések következménye, hanem politikai befolyás eredménye lenne, és ennél még tudnék durvább lehetőségeket is felvázolni.

Ashes & Frost 2025.06.02. 17:36:02

@Pályamágus, a sínész:

Hervasztó dolgok ezek.
Meg az is érdekes, hogy bár elvileg az elmúlt 35 évben demokráciában éltünk mindvégig, a kontraszelekció szintje nemhogy csökkent, hanem még emelkedett is az állami vállalatoknál a szocializmushoz képest. Ez így bejött a rendszerváltás után, hogy az állami vállalatok alapvetően a mindenkori hatalmon lévő rezsimhez hű emberek kifizetőhelye, és ez a dolog valahogy úgy is maradt.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.06.03. 12:53:58

@Ashes & Frost: Messziről nézve talán elfogadható, de jobban megvizsgálva lehetetlen.
A szoci gazdaság alapja a tervgazdaság volt. Ez elvileg talán akár múködhetett is volna, de a maga idejében már régen korszerűtlen volt, mert az az alapvetése, hogy mindig mindenből épp annyit kell termelni, amennyire pont szükség van. Ez természetesen szembemegy a legalapvetőbb emberi igényekkel, a modern gazdaságpolitikát meg már nem is taglalom.

A szociban minden cégnek a vezetése tartalmazott szakmai-, és politikai elemeket. Ha elég idős vagy, akkor magad is tudhatod, ha vagy olyan szerencsés, hogy nem akkor elmondom, hogy a szakmai végezte a melót, a politikai meg a besúgást. Így működöt a poitikai ellenőrzés, és ez adta az alapját a végtelen korrupciónak is. Az lett jó vezető, aki jóban volt a pártvezetéssel, és az volt jóban, aki kellően kinyalta a helyi pártalapszervezet képviselőjének őv alatti arcát.

A módszerváltáskor eladott cégek új tulajai (már akik nem piacszerzési céllal vettek ipart), megtartották a szakmai vezetést, és mint rendes kaptárból a heréket, kivágták a spicligárdát. Na ezek helyezkedtek el a megmaradt állami vállalatoknál, de mivel egyrészről csak a vízfejet növelték, másrészről politikai tereppé tették a nyomorult állami szférát, a szakmai szempontok háttérbeszorulása szükségszerűnek mondható.

Innen viszont levonható a következtetés. Mivel az állami vállalatok hatalmasra nőtt adminisztrációs létszáma az előző rendszer kontraszelektált túlélőiből áll, így nem lehet a mindenkori hatalom kifizetőhelye, csak baloldali vezetés esetén. A mechanizmus egyszerű. Baloldali vezetésnél az államkasszából "megsegítik" az állami vállalatokat, így van miből kifizetni. Jobboldali vezetésnél pedig az átmenetileg "kárvallott" tintanyalók vagy alkalmatlanságból, vagy szánt-szándékkal dafke olyan körülményeket teremtenek, amit az egyszerű külső szemlélő kormányzati indíttatású rombolásnak nézhet. Ez amúgy sok esetben be is jön. Nem, az állami vállalatok nem feltétlen kifizetőhelyek, mert a különböző politikai oldalaknak mások a gazdaságpolitikai meggyőződéseik. Az, hogy jól működő vezetésnél vannak prémiumok, természetes, a kérdésdek akkor merülnek fel, ha akkor is vannak prémiumok, amikor épp a csőd felé száguld a vállalat. Innen meg nem akarok mutogatni. Meg kell nézni, hogy hol, milyen vezetés, milyen vállalati teljesítmény mellett milyen jutalmazási gyakorlatok figyelhetőek meg. Rögtön kiderül az is, hogy hol vannak épp bolsik, és hol pont nem.

Ashes & Frost 2025.06.03. 13:48:51

@Pályamágus, a sínész: Tudod, én arra a keserű felismerésre jöttem rá, hogy hatalmi ''elit'' csak egy van, nincs ennek baloldali és jobboldali leágazódása , az nálunk csak arra van kitalálva, hogy az átlagemberek tudják marni egymást valamilyen mondvacsinált ideológia mentén. A társadalmon belüli teljes megosztottság a célja ennek. Nem tudom már ki mondta, de valaki mondta, ahhoz hogy a néplélekből ki tudjon tisztulni a szocializmus 40-45 évének a szelleme, és valami minőségében jobb rendszer jöjjön létre (jobb emberekkel...), ahhoz ezen 40-45 évnek a duplája kell elteljen. Igaznak tűnik, mert a rendszerváltás utáni első 40 évnél kopogtatunk lassan, és sehol nem vagyunk...
(Jajj, de borzasztóan utálom, amikor hozzászólás küldéskor feldobja a blog.hu rendszere ezeket a képre kattintós hülyeségeket...)

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.06.03. 17:29:48

@Ashes & Frost: Nem gondoltam, hogy ilyen mélységekig megyünk a társadalomgatya farzsebébe, ezért voltam felületes.
Szóval nekem is van meggyőződésem a témában, és ez a következő. Az újkori történelem előtti időkig általában lehetett tudni, hogy ki mikor mit akar, és ennek megfelelően hányták egymást kardélre az emberek. Ez volt a történelem többezer éve. A magváltozás a PK-el jött el.

Az iskoláben persze az elégedetlen tömegek felszabadító lázadását tanították a párizsi események politiak leszármazottjai, valójában még a neve is onnan eredeztethető a kommunizmusnak, mint a kommün szellemi utódjának. A lényege az volt, hogy egy agresszív kis csoport, akik tudták, hogy az emberek mit akarnak hallani, nagy tömeget gyűjtöttek maguk köré, és így elragadták a hatalmat. Forradalmak voltak korábban is, de itt bejött egy új megközelítés. A hatalom megszerzése után a hatalomszerzésnél felhasznált, de nem a galerihez tartozó csőcseléket belülről kinyírták, a tömegek nagyobb dicshimnusza mellett, mert az ugye áruló volt. Nem a részletek fontosak, csak a minta.

A párizsi kommünt leverték, de a szellemiséget nem irtották ki, mert valójában nem egy ideológia volt mögötte, hanem egy aljas világuralmi elképzelés. Ezt tudták a németek is, amikor mintegy pestisfertőzést, átdobták a határon Lenin bandáját, hogy csináljanak forradalmat az akkori Oroszországban. A rövidtávú cél bejött, a cári rendszer megbukott, de az orosz társadalom nem gyógyult meg. Poltikai berendezkedést épített, és végre nevén tudta nevezni magát. Ez volt a szocializmus, világ szintű expanziót tűzött ki célul, és milliókat irtott ki, csak az egyetnemértés miatt.

Érdekes adalék, hogy ehhez nem mindig melósalapú megközelítést alkalmaznak. Amikor az I. vh. után a földbevert németek önbecsülésén láttak felkapaszkodási lehetőséget, akkor nemzeti-szocializmust építettek. Itt sem a szólamok fontosak, hanem a PK által megismert társadalomszervezési mechanizmusok. Tökéletesen megegyező eszközrendszerek. Elgondolkodtató, hogy milyden jól kijöttek a nácik a komcsikkal a Molotov-Ribbentrop paktum megkötésekor. Az összes többi is ilyen. Teljesen mindegy, hogy mik a szólamok, az eszközök elárulják őket. Ezen a ponton részben egyetértünk, hogy megvan az a bizonyos elit, de a választóvonal nem a társadalom krémje és melósai között húzódik, hanem a szocialista ideológia, és a normalitás között. A megismeréshez mindig az alkalmazott, vagy alkalmazni kívánt eszközöket kell nézni. Az hogy ami régen a "dolgozó tömegek felemelése" címszóval futott, majd volt a "világ proletárjainal egyesítése" projekt, később a "felsőbbrendű faj", a nemzeti ideológia, az most is megvan, csak a mintákat kell követni. Végtelen korrupció, ellenvélemények elhallgattatása, namzeti és etnikai kisebbségekkel szembeni vádaskodás, meghülyített tömegek uszítása, na és természetesen mindezzel az ellenkező véleményen állók megvádolása. Mindig ott üti fel a fejét, ahol a társadalom épp valamiért gyengélkedik. Olyan mint a vírus. Azt hiszem Rákosinak tulajdonítják a mondást, hogy "nem azokkal van a baj, akik korábban nyilasok voltak, most meg kommunisták, hanem azokkal, akik akkor nem voltak nyilasok, és most sem kommunisták. Ezen azért van mit ízlelgetni.

Ezt a nem jutottunk sehová dolgot azért kicsit át kellene gondolni. Korábban már utaltam rá, hogy a pillanatnyi érzések elég könnyen elhomályosítják a tisztánlátást. A módszerváltás előtt azért a véleményedért is számonkértek, amit a baráti körben mondtál, mert szinte mindenütt volt besúgó. 2006-ban még félholtra vertek embereket, mert fel voltak háborodva egy gazember viselt dolgain. Ma bárki elküldhet bárkit bárhová, nem történik semmi, legfeljebb mindenki bemutatkozik a stílusa által, de az is szabad választás kérdése. Baromnak lenni jog lett és nem kötelesség. Sok példát tudnék mondani, hogy milyen elképesztően sokminden változott, és többségében nagyon is jó irányba. Az más kérdés, hogy közben eltelt az a bizonyos 35 év, és közben folyamatosan hozzászoktunk. Ha most hirtelen visszakerülnénk abba a korba, hidd el, hogy elsősorban nem a technikai eszközeink hiányától fuldokolnánk. A mai diktatúrázó ballibsi söpredék pár órán belül kerülne nagyon mély verembe, és az anyjuk sem merné megkérdezni, hogy hová lettek, mert akkor tényleg diktatúra volt, és még ráadásul csak amolyan későkádári "puha".

Ashes & Frost 2025.06.03. 19:40:23

@Pályamágus, a sínész: ''Nem gondoltam, hogy ilyen mélységekig megyünk a társadalomgatya farzsebébe, ezért voltam felületes.'' -> Azt én sem!

Igazából, amikor ezt írtam '' Igaznak tűnik, mert a rendszerváltás utáni első 40 évnél kopogtatunk lassan, és sehol nem vagyunk...'' én ezzel arra is céloztam, hogy 1990-ben mi még egy jó rajtpozicióban lévő ország voltunk az ex-komcsi blokkon belül, de a jóléti országgá válásnak a célkitűzései - ha egyáltalán őszintén voltak is ilyenek -, utólag nézve rondán elbuktak. Abban bal oldali és jobb oldali közgazdászok is kb. egyetértenek, hogy nem sikerült zárni az ollót Ausztriához képest, a térség többi országa pedig vagy feljött ránk, vagy mínuszból indulva előzött.

Abban nincs vita köztünk, hogy ez alapvetően szabad ország, szabad véleménynyilvánítási lehetőségekkel, érvényesülni is szépen lehet ha versenyképes szakmád van, szóval kétség kívül vannak azért vívmányai az elmúlt 35 évnek, de... nem itt kéne tartson az ország, abban biztos vagyok, hanem sokkal előrébb.

Mostanra már nagyon nem szívügyem a politikával kapcsolatos diskurzus, így ha esetleg valami vasúttal kapcsolatos téma is van, jöhet az is, rakosgatok fel azért újabb képeket is...
süti beállítások módosítása