Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva

#993 - A 416 014 Metrovagonmas 'Uzsgyi'

2025. május 22. - Ashes & Frost

416 014 pályaszámú Metrovagonmas 'Uzsgyi' motorvonat Bagimajor (130-as MÁV vonal) megállóhelyre tartva.

A bejegyzés trackback címe:

https://ikonikuskepek.blog.hu/api/trackback/id/tr618864800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.06.01. 10:15:30

Úgy tudom, hogy ezeket a szerelvényeket próbálták az esztergomi vonalon alkalmazni, de men igazán volt kompatibilis a pilisi domborzattal, ezért inkább alföldi szolgálatba állították.

Ashes & Frost 2025.06.01. 10:31:45

@Pályamágus, a sínész: Őszintén szólva ezeket soha meg sem kellett / szabadott volna venni. :) Egyébként meglepő módon belülről nem olyan rettenetes a kialakítása ezeknek a motorkocsiknak, mint amire az ember a külseje alapján tippelné. (mármint utas-kényelmi szempontból)

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.06.01. 10:46:12

@Ashes & Frost: Ami a komfortját uilleti, nem vitatkoznék, ami a beszerzést, ahhoz kell ismerni a hátteret.
A módszerváltás idején amikor lehetőség nyílt a szovjet államadósság rendezésére (ez a "guruló dollárok" című nemzetközi lenyúlás része volt, amikor a nyugati kölcsönökhöz úgy engedtek hozzáférni, hogy annak egy részét le kellett gombolni a testvéri szovjetuniónak a megbonthatatlan barátság letéteményeként), válogathattunk a kategóriájában hasonlóan fejlett szovjet-orosz termékek között. Így lettek MIG-29 vadászgépeink is, meg a fennti motorvonatok is. Vagy válogattunk, és kaptunk valamit, vagy még várhattunk volna pár évtizedet, mire megkapjuk cash-ben. Ami azt illeti, ha nem jön Putyin, akkor sose, mert már ott is megindult a vagyon kiárúsítása, csak a zsirinovszkis ámokfutásnak véget vetett a volt KGB-tiszt, így felfejlődött az orosz gazdaság, és fizetőképessé vált. Bár a politikát én is kerülném, valójában ez az oka a nyugat vs. orosz proxiháborúnak is. Már majdnem a kezükben volt az orosz gáz és olajvagyon, de nem sikerült. Egyszerűen nem bírják elereszteni.

Ashes & Frost 2025.06.01. 10:54:09

@Pályamágus, a sínész: Értem. A pontos háttérét nem ismertem ezeknek a motorkocsiknak a beszerzéséről. Most pont utánanéztem, és amúgy döbbenettel olvasom, hogy ezeket már az új évezredben gyártották - ránézésre teljesen a '70-es évek végének, '80-as elejének a dizájnja. Gondolom műszakilag is.... :)

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.06.01. 11:53:40

@Ashes & Frost: A küllemét nem elemezném, részlegesen lehet akár ízlés dolga is, de a műszakira tennék egy laikus (pályás vagyok, nem járműves) megjegyzést.
A mozdonyok általában a ráakasztott teherhez képest elég gyengécskék. Azért van, amiért a vasút töredéknyi energiát használ a közúthoz képest. A vas a vason könnyen gördül, elhanyagolható tapadósurlódással, az egymás után közlekedő kocsik légellenállása töredéke az önállóan haladó teherautókhoz képest, stb. A lényeg, hogy nem is kell olyan erősnek lennie, cserébe a sokliteres motorok élettartama brutálisan hosszú. Namost a motorvonat egy viszonylag fiatal fejlesztés a mozdony+kocsik összképhez képest, így a megfelelő gép meghatározása is amolyan oroszosra sikerült. Morog+megy+füstöl=megfelelő. Nálunk kissé mások az elvárások, az üzemanyaghozzáférés, na meg a terepviszonyok is. Amit mi Nagyalföldnek hívunk, az náluk egy lapályocska. Náluk valószínűleg tökéletesen megfelelt a konstrukció, talán még büszkék is voltak rá.

Kitekintésképp érdemes megnézni a szoci Ladákat, Uazokat. Viszonylag kicsi motor, jó erős keverékkel ordítva-föstölve látszólag kimegy a világból, bár a motort nem az idők végére tervezték. Amúgy sem volt sok pénz üzemanyagra (akkori átlag fizetés/benzinár vs. mostani átlagfizetés/benzinár), sok is kellett belőle, szóval messze nem autóztunk annyit, mint manapság. Annak az idejében a nyugat nagyköbcentis kisfordulatú motorokkal operált, ennek megfelelően az élettartamuk hosszú volt, a fogyasztásuk meg kicsi. Mára nyugaton meghülyültek. Egyliteres motorokkal hajtanak üveghangon tonna feletti kocsikat, aztán a garancia vége után nemsokkal lehet is kivinni a szeméttelepre, mert ez jó a GDP-nek. Ezzel szemben az oroszok nagy motorokat építenek, kicsi fogyasztással, és az olcsó üzemeltetési költségek miatt kényelmesen beterítik vele a Brics-országokat. Első ránézésre azt mondanám, hogy a kommunizmus mumusa elköltözött keletről nyugatra, meg közben átkeresztelkedet, hogy meg tudja őrizni az inkognitóját. A nyugatiak egyre csóróbbak, ahogy a kocsijaik is egyre gyatrábbak, miközben az orosz és kínai cuccok egyre megbízhatóbbak, az országokat meg meg kell nézni. Milyen az utcakép egy nyugati városban, és milyen a lesajnált keleten.
Orrbavágó különbség.

Ashes & Frost 2025.06.01. 13:08:22

@Pályamágus, a sínész: Ezekben nagyrészt egyetértünk!
Én amúgy úgy vagyok az orosz és kínai termékekkel, hogyha mellé nem kell kötelezően megvallani mellé világpolitikai elköteleződést, akkor jöjjenek, miért ne - csak az autós példánál maradva, átlag magyar simán örülne, ha vehetne új autót mondjuk fele vagy kétharmad árán annak, amennyiért egy német vagy francia gyártótól kapna.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.06.01. 20:00:03

@Ashes & Frost: Jelenleg keletről nincsenek -izmus-elvárások. Olyan, mint régen volt a nyugat, ahol lehetett szabadon beszélni, meg írni (mint most nálunk, csak ezt nehéz forró fejjel elismerni). Akkor nyugaton nem rúgták ki az embert a véleményéért sem a munkahelyéről, sem a piacról. Mint most keleten, bár csak a piacról. Innen nézve mindegy, mi a piacon vagyunk, és ha mi is megtatjuk magunknak a véleményünket, ők sem propagálják az övéket. A nyugat ezt valahogy már jóideje elfelejtette.

Az autós témára: Ha jól megfigyeljük, egy autóval rengeteg szükségtelen dolgot vásárolunk, de kénytelenek vagyunk, mert azok nélkül nem adják. Kezdve az elektromos ablakemelőtől az elektromos ülésmagasság és kormányállásállításig, meg a menüből kezelhető szellőztetésig. Ide illik még a digitális tükörbeállítás, meg a tolatókamera is. Aki ezek nélkül nem tud vezetni, az egyszerűen nem tud vezetni. Pont. De, kénytelen megvenni, és kikapcsolva tarani, ha pedig hibát jelez, akkor pszichiáterhez vinni, de drágához ám, mert egy mezei mechanikus ülésállítással, meg hagyományos tükörbeállítással nem lehet ám közlekedni. Én szívesen vennék egy új autót, ami egyszerű mint a faék. Nem kellenek bele vezetéstámogató rendszerek, mert én még úgy tanultam vezetni, hogy a kocsikban volt motor, váltó, difi, kerekek, és kormány. Akkor még hátsó ablaktörlő sem volt, nem hogy tolatókamera. Meg is tanultunk hátranézni, meg rendesen beparkolni. Nem akarok itt nosztalgiázni, de szerényen megjegyezném, hogy a változás nem feltétlenül fejlődés. Ha a műszaki fejlődés szellemi leépüléssel jár, akkor összességében kicsit sem vagyunk előrébb, viszont sokkal többe kerül a fenntartás, amiért meg dolgozni kell. Nem lenne egyszerűbb megtanulni vezetni, és a felszabaduló időt pihenéssel tölteni? Az a helyzet, hogy francia autót csak a mazochisták vesznek, de a többi ára is csak a felesleges függelékektől drága. Ha a piac úgy működne, ahogyan azt levetítik, akkor lehetne megfelelő felszereltségű autót kapni, lehetne személyre szabott szoftverrel telefont venni, ami nem feleslegesen nagy teljesítményű, hogy elbírja a szükségtelen programokat. Nem kellene csomagban árulni a TV-adásokat, és megvenni a nézhetetlen műsorokat. Azok egész stábja végezhetne valami hasznos munkát, hogy olcsóbb legyen az élet, de az üzletpolitika nem így működik. Na jó, ilyenkor lesz 200 a vérnyomásom. Maradjunk a vasútnál. Ott legalább vannak reális ok-okozati összefüggések, és ha erőkről, surlódásról, geometriáról beszélünk, akkor abban nincsenek gazdasági, meg társadalompolitikai szempontok.

Ashes & Frost 2025.06.01. 20:41:42

@Pályamágus, a sínész: Engem egyébként a technológia-alapú termékek esetén ami elborzaszt még nagyon, az az előállítási költségek konstans drágulása. Telefonok, Számítógépek, Autók, meg lehet nézni hogy a sima civil használatra szánt középkategória is már hol kezdődik.
Ezt a szellemi elbutulás dolgot is jól látod. Lehetne a mai kor embere eszméletlen okos, hiszen az információ és tudás garmadája áll rendelkezésre, ráadásul végtelen forrásból, de mégis azt érezzük, hogy ennyire még sosem volt deficites az emberek szellemi függetlensége, problémamegoldó képessége, közösségi tenniakarása, stb...

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.06.01. 22:49:13

@Ashes & Frost: Nem az előállítási költségek drágulnak, hanem az élősködők száma és étvágya. Ennek viszont van egy társadalomlélektani előzménye. Ti. az emberek nagyobbik részének nem céljai vannak az életben, hanem vágyaik. Nem valamit akarnak, hanem többet, és még csak nem is a tegnaphoz képest, hanem a szomszédhoz képest. Hiába éri el, amiről korábban álmodozott, mivel az nem cél, hanem vágy, így változik az is. Amit 20 éve szeretett volna, és tíz éve megkapta, nem jelent neki semmit, mert másoknak is megvan, tehát mégtöbb kell. A másikénál kell több.

Nézzünk példát: A '90-es évek elején, ha valakinek volt otthon egy gagyi tárcsás telefonja, akkor az volt az élet császára. Most a lőtéri kutya farkán is lóg egy okosfon, mert arra ugye feltétlen szükség van, mégsem érzik úgy az emberek, hogy különb lenne az életük, mint mondjuk az első bunkofonok idején, pedig az is volt nekik, és maga volt az űrkorszak a nyomógombos vezetékeshez képest.

Másik példa: Amikor megnyiltak a határok, és lehetett magánembereknek is romkocsikat behozni, elindult a nyugati kocsik mozgó hulladéktelep-projektje. Emlékszem az első kadettekre, 2-es golfokra, meg cápaorrú BMW-kre. Akinek ilyen volt, azt csodálták, vagy köpködték, vérmérsékletnek megfelelően. Hat sarokról lehetett hallani, ahogy a frissen fújt Neolux alatt csámcsog a rozsda, de az nyugati volt. Most ki vesz észre egy klímázott 5-ös passatot? Senki, mert bárkinek lehet. Már nem lehet vele se felvágni, se a másikat bosszantani. Persze talán más lenne a helyzet, ha ugyan ezek az emberek nem egymást hülyítenék a facén, hanem okulásra használnák a lehetőségeket, de ez nem jóléti, anyagi, vagy poitikai kérdés. Ez a konzumidióta emberek hétköznapi viszonyrendszere. Teljesen mindegy, hogy mit adsz, mit kap, mit gondol, mit szeretett volna valaha régen, kizárólag az a fontos, hogy több legyen neki, mint másnak. A nagytőkének persze épp ez a jó. Normális emberek, akik célokat tűznek ki, elérik és tudnak neki örülni, nem vásárolnak össze minden szemetet,mert van másnak is. Azok pontosan tudják, hogy mit akarnak, és annak tudnak is örülni, és élvezni a eredményeket. Nem tesz jót a GDP-nek.
süti beállítások módosítása