Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva

#1187 - (F)elhagyott vasúti megállóhelyek: Zalabér

2025. június 01. - Ashes & Frost

Zalabér megszűnt megállóhely, a MÁV 25.sz. Celldömölk - Zalaszentiván - Hodoš vonaláról. Pontos információt nem találtam arról, hogy mikor és minek következtében számolták itt fel a megállóhelyet.

A bejegyzés trackback címe:

https://ikonikuskepek.blog.hu/api/trackback/id/tr818878694

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.06.01. 15:56:10

A dátumot valahol az ezredforduló környékén kell keresni. Az első O-kormány akkor építette a szlovén összeköttetést, és át is adta. Ha jól emlékszem akkor került a csatlakozó szakasz is rekonstrukció alá, és valószínűleg az eljutási idő növelése érdekében csökkenthették a megállóhelyek számát. Konkrétumot én sem tudok, de ez tűnik valószínűnek.

Ashes & Frost 2025.06.01. 16:30:26

@Pályamágus, a sínész: Közben megtaláltam, ha igaz, volt '68-'69-ben egy nyomvonal átépítés, ez a Zalabéri, és a Türjei megálló megszűntek, és lett helyezzük a Zalabér-Batyk állomás.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.06.01. 20:05:31

@Ashes & Frost: Na az nem mostanában volt. Én meg megnétem a gugitérképen a helyet. Persze csak a másik oldaláról látszik az épület, de egyértelműen beazonosítható. A vasúti pálya most is mellette halad. Műszaki okokból nem kellett volna megszüntetni. Más szempontok lehettek a mérvadók.

Ashes & Frost 2025.06.01. 20:29:53

@Pályamágus, a sínész: Én abszolút a '93 - 2009 közötti évekre gondoltam volna elsőre.
Amúgy az egy jó dolog, hogy ennyi régi vasúti épület hasznosult végül a megszüntetéseket követően, de azért az mindig is érdekelt, hogy ezek az épületek statikailag milyen állapotban lehettek akkor, amikor a magánszemélyek birtokukba vehették. Sok esetben 1880-90 körül épített, de 1920-nál nemigen fiatalabb épületekről van szó.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.06.01. 21:16:08

@Ashes & Frost: Meglepődnél, hogy ezek az épületek mit kibírnak. Gondolj bele, hogy úgy lettek méretezve, hogy a rendszeresen nagy tömeggel és viszonylag gyorsan mellettük haladő vonatok dinamikus terhelésének is ellenálljanak. Nem holmi családi házakról van szó a Kökörcsin utca legelő melletti utolsó házáról. Ezeket úgy tervezték és építették, hogy ha csak konkrétan bele nem rohan valami, bármeddig fennálljanak. Persze a vasúti terhelések sokat nőttek azóta, de van ahol épp csökkentek, meg olyan is, ahonnan a vasutat nyomvonalkorrekció miatt távolabbra vezették. Ezek nem dőlnek le, csak mert pár évig nem volt bennük fűtés. Teljesen biztonságosak. Sokkal nagyobb probléma, hogy sok régi épület üresen áll, pedig lenne rájuk igény, csupán a vasút olyan szabályokat hoz, hogy azokat ne lehessen se kiadni, se eladni. Inkább megvárják, míg egy cserépelcsúszás romosodásig fajul, és el lehet bontani.

Ashes & Frost 2025.06.01. 21:29:04

Igen, erről olvastam már erről hogy milyen érthetetlenül merev szabályokat alkalmaz a vasút az ingatlanjaival kapcsolatban. A cinikus válaszuk lehet az lenne rákérdezés esetén, hogy még fenntartják a jogot rá, ha esetleg visszaépülne a 20-50 évvel korábban megszűnt vasútvonal .. :)

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.06.01. 22:06:53

@Ashes & Frost: Nem jó irányba kapizsgálsz. A vasút olyan, mint a felfuvalkodott béka. Próbál úgy csinálni, mintha lenne szinvonala. Az a narratíva, hogy "halad a korral" és nem ad ki komfort nélküli lakóépületet. Komfortosításra persze nincs pénz, meg a lehetséges bérlők is szívesen komfortosítanák, de a demagógia, az demagógia. Észérvekre senki sem kíváncsi. Amúgy nem csak az ingatlanokkal van ez így. Van olyan célkitűzés is, hogy legyen minél magasabb az átlag iskolázottság. Ennek égisze alatt nem vesznek fel nehéz fizikai munkára olyan embert, aki amúgy tökéletesen megfelelne, kizárólag szakmával rendelkezőt. A logika: vasút, tehát vas, tehát kell a vasipari végzettség. Az hogy ez az ember munkakörénél fogva betonaljakat fog cserélni, síneket fog emelni, 24-es átmérőjű csavarokat fog összeszerelni, esetleg korlátot fog festeni, az senkit sem érdekel. A szakmai elvárás értelmi alapja olyan, mintha a konzervgyári munkásoknak előírnák az úszástudást, mert készül ott halkonzerv is.
süti beállítások módosítása